4 anggota keluarga bekas imam mati dibunuh.



بسم الله الرحمن الرحيم


TAMPIN - Empat anggota keluarga bekas imam ditemui mati dalam keadaan mengerikan selepas mereka dibunuh kejam disyaki oleh cucu sendiri di dalam dua buah rumah di Kampung Batang Rokan di Gemencheh di sini semalam.
Mayat bekas imam di kampung tersebut, Atan Daud, 90, di jumpai dalam keadaan putus tangan kiri. Dia ditemui bersebelahan mayat isterinya, Sufiah Keatas, 80, yang putus tangan kanannya.

Mayat menantu kepada pasangan itu, Ismail Awang, 76, itu pula ditemui tidak jauh dari mayat pasangan warga emas tersebut.
Seorang lagi yang dibunuh ialah anak Ismail, Siti Khatijah, 22.
Mayat Khatijah ditemui dengan pisau masih terpacak di dada di hadapan rumahnya yang terletak bersebelahan dengan kediaman datuk dan neneknya.
Mayat keempat-empat mangsa itu ditemui pada pukul 2 petang oleh adik Khatijah, Siti Mariam Ismail, 19, yang baru pulang dari sekolah.
( Dipetik dari Kosmo, 6 Januari 2010 )
*********************************************************************
Orang kampung den nampak nye... Erm... Apa-apa pun kes ini masih dalam siasatan oleh pihak berkuasa. Hanya disyaki cucu sendiri yang melakukan kes pembunuhan 4 orang sekali gus. Dalam masalah ini... Saya akan simpulkan dalam penentuan sebelum pembahagian... Tentang hukum siapa salah??? Siapa bunuh tue??? Saya tak bahaskan... Saya buat andaian ye... Jadi, disini ada dua masalah :


1. Dalam kes tadi, kita tak tahu siapa mati dulu??? Betul tak??? Apabila adik khadijah balik dari sekolah tahu-tahu je mereka berempat sudah meninggal dunia. Jadi, tidak tahu siapa mati dahulu... Buat pengetahuan, setiap kematian satu penentuan... Sepatutnye, 4 orang mati ada 4 kali penentuan... Setiap orang lain-lain penentuan nye... Tapi, dalam kes ini lain... Tiada saksi yang melihat siapakah mati dahulu??? Maka dengan ini antara mereka tidak saling mewarisi. Bab ini ada dibincangkan dalam fiqh al-mawarits permasalahan-permasalahan seperti ini.


2. Menurut berita tadi, disyaki cucu sendiri yang melakukan pembunuhan 4 orang sekali gus. Andai kata dia memang bersalah. Maka, si cucu pembunuh tidak mendapat harta warisan dengan sebab membunuh ahli warisnya sendiri.


Disini sahaja saya dapat berkongsi bersama sahabat-sahabat.
Sekian...


والله تعالى أعلم



0 comments: