Mayat mangsa lemas kedua ditemui.

 بسم الله الرحمن الرحيم


KUALA TERENGGANU - Mayat mangsa kedua yang hilang ketika mandi di Pantai Teluk Lipat, Sura Tengah, Dungun Ahad lalu ditemui selepas lebih 38 jam operasi mencari dan menyelamat dilakukan.
Mayat Ahmad Amirul Haikal Jaafar, 9, ditemui terdampar oleh orang awam berhampiran stesen janakuasa Paka, kira-kira 30 kilometer dari tempatnya hilang.
Ketua Polis Daerah Dungun, Supritendan Dahlan Mohd. Nor berkata, orang awam yang melalui kawasan itu ternampak satu objek terdampar di tepi pantai tersebut pada pukul 7.15 pagi sebelum ia didapati mayat seorang kanak-kanak.
(Dipetik dari Kosmo, 30 Disember 2009)

********************************************************************
Setiap manusia yang hidup akan mati. Tidak kira umur... Jangan kita sangka, kita masih muda... (Dengan nada berkata : Time muda ni la nak enjoy... Nanti da tua baru taubat...) Adakah kita yakin yang kita hidup lama??? Adakah kita dapat merasai masa tua??? Adakah??? Kalau kita saksikan fakta kes diatas, umur 9 tahun sudah menemui Allah... Innalillah...


Oleh itu, setiap kematian satu penentuan. Kalau kita tengok kanak ini masih 9 tahun kan... (Mesti ada orang kata : alahai, budak kecik mana ada harta...) Nah, Harta si mati bukan diukur hanya duit, kereta mewah, rumah besar, tanah dan sebagainya. Tetapi jangan kita lupa dan alpa... Harta yang kecil-kecil seperti selipar, baju, pen, buku... Yang kita anggap remeh sahaja... Sebenarnya, itu adalah harta peninggalan si mati yang akan ditentukan untuk dibahagikan kepada ahli waris yang berhak. Supaya apa??? Supaya harta-harta yang kita perolehi adalah halal lagi baik. Takut-takut nanti kita akan terambil harta orang lain. Oleh itu, kita hendaklah berhati-hati dan berjaga-jaga. Setiap perbuatan kita... Amalan kita akan dihisab oleh Allah kelak...


والله تعالى أعلم



0 comments: