Harta Peninggalan VS Harta Warisan.

بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah, pertama dan selamanya... Mari kita sama-sama bersyukur kepada Allah dengan izin-Nya dapat kita melalui kehidupan ini semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.


Hari ini, cuaca agak sejuk sikit. Maklum la, sudah masuk musim sejuk... :) Apa-apa pun semangat juang yang tinggi perlu ada untuk mengharungi semua ini...


Zaman semakin hari, semakin maju... Manusia kini semakin lama merebut kekayaan, takut mati. Kita perlu sedar semua ini bahawa sesungguhnya setiap makhluk yang hidup akan mati. Jadi, harta yang banyak yang dicari-cari itu bukan milik kite sebenarnya. Kenapa saya kata begitu??? Ada apa dengan HARTA!!! Selepas kita meninggal dunia, ahli waris yang berhak akan dapat semua harta selepas semua kewajipan telah selesai dilaksanakan. Ini bermakna kita kumpul harta banyak-banyak dan akhirnya bukan untuk kita sebenarnya... Tapi, untuk ahli waris yang berhak. Mana harta kita sebenarnya??? Iaitu harta yang kita sedekahkan kepada manusia yang amat memerlukan... Harta yang dihabiskan dijalan Allah... Harta kita yang membayar zakat... Ini baru harta kita... Ini amalan kebajikan... Amalan-amalan yang dilakukan hanya kerana Allah.


Oleh itu, setiap si mati akan meninggalkan harta yang dipanggil harta peninggalan (مال التركة). Ahli waris yang hidup tidak boleh terus menentukan pembahagian harta secara terus kepada ahli-ahli waris yang berhak. Tetapi banyak perkara yang diperlukan sebelum membahagi harta tersebut. Banyak lagi kewajipan-kewajipan yang perlu dilaksankan. Jadi, ingatlah... bukan harta peninggalan itu ditentukan.... Tetapi Harta warisan( مال الإرث )... Sebelum untuk mendapatkan harta warisan, perlu laksanakan kewajipan tersebut :


1- Persiapan si mati, segala tuntutan si mati seperti memandikan hingga lah dikebumikan.
2- Membayar hutang-hutang si mati jika ADA.
3- Melaksanakan wasiat si mati jika ADA dan tidak melebihi 1/3.


Nah, inilah kewajipan yang perlu dilaksanakan sebelum menentukan pembahagian hak masing-masing bagi ahli waris yang paling berhak. Jika ada baki daripada harta peninggalan selepas melaksanakan kewajipan tersebut, ini baru dinamakan harta warisan yang akan ditentukan mengikut hukum Allah.


Harta peninggalan VS harta warisan... Mana yang milik ahli waris yang berhak sebenarnya??? Sudah pasti harta warisan yang kita cari... :)
Sekian, terima kasih...


Wa Allahu Ta'ala A'lam.

0 comments: